• 1kaks3

Kuidas teha raha maksmata hästi leviv Facebooki-postitus ja miks vahel tuleb pisut maksta?

Haapsalus on palju väikseid ettevõtteid, kelle üks väheseid reklaamikanaleid ongi ainult Facebook. Peaaegu iga päev postitatakse lihtsaid sõnumeid igapäevastest pakkumistest. Peabki postitama, kui on midagi tähtsat teatada. Vahe tuleb sisse siis, kui vaadelda, mida läbimõeldud ja mõjus postitus teeb ning milline mõju oli tavalisel postitusel.


Siin on üks näide, mis iseloomustab hästi väikse ettevõtte nähtavust igapäevaselt ja siis, kui aitasime neil oma nähtavust ja müüki suurendada.


Alumine graafik näitab poe Facebooki-lehe reachi. Reach võib olla tähtis olenevalt sellest, mida ja kus kauplus müüb. Näiteks siis, kui ettevõttel on olemas korralik veebileht ja e-pood, millest saavad osta inimesed üle Eesti või üle maailma ning kui postitus suunab inimesed sinna kaupa vaatama (ja nad lõpuks ka ostavad).


Reachi võimalikult suur number tuleb kasuks ka siis, kui soovite oma lehe sõpruskonda suurendada. Iseasi, kas sellest pärast teile kasu on, kui sõprade seas on lihtsalt need, kes on näiteks jagamismängu käigus lehte laikinud ja soovinud auhinda saada. Tõenäoliselt ei astu nad kunagi teie poodi sisse. Milleks neid siis taga ajada?


Postituse kvaliteet


Kui teha hea postitus, hakkab see ise oma elu elama. Kõrge reachi number tekib sellest, et inimesed jagavad ja laigivad postitust, soovitavad seda teistele, sest see tundub neile endale hea või kasulik. Või on see postitus lihtsalt toredalt või humoorikalt tehtud ja inimesed tahavad seda ka teistele näidata.


See annab postitusele tubli engagementi ning suur engagement toodab reachi. Engagement on reaktsioonid, mitte ainult hetkeline postituse läbijooksmine kasutaja Facebooki-lehe vaatest. Engagementi toodab näiteks video lõpuni vaatamine ja häälenupu vajutamine, laikimine, jagamine, karussell-postituse järgmise slaidi noolelevajutus.


Engagement on su Facebooki-statistikas tähtis näitaja. Need inimesed, kes sinu postitusega suhestuvad, seda laigivad ja jagavad, seda pikemalt vaatavad, on sinu tasuta reklaamijad. Tänu neile ei pea sa Facebookile raha maksma. Ja nende seas on su potentsiaalsed kliendid, sest mingil põhjusel lähevad su postitused neile korda. Võib-olla elavad nad samas piirkonnas, neile meeldib su kaup, su suhtumine, su huumorimeel... Kes teab, mis see täpselt on, aga lootust on, et osa neist ostab su kaupa või teenust.


See kõik ei tähenda, et Facebookile raha makstes teed midagi valesti või see ei too sulle kasu. Toob ikka, aga siit algab keerulisem maailm, kus pole mõtet lahmida ja sajaseid loopida. Arukas reklaamimine on vägagi tulemuslik. Sellest tuleb pikemalt juttu järgmises blogipostituses.


Siin aga ülalpool lubatud graafik ühe väikse poe lühikesest ja väga odavast kampaaniast.


Kauplus postitab peaaegu iga päev mõne pildi ja sõnumi. Kui vaadata vasakult detsembri lõpust kuni 12. jaanuarini neid väikseid siksakke, siis eri päevadel on need eri kõrgusega. Mõnel päeval on natuke parem reach, mõnel halvem. Üldine pilt on aga selline, et reach ei jää kestma ühtlaselt, vaid kukub kohe peaaegu nulli. Nii on see olnud mõne erandiga kaupluse Facebooki-lehel pidevalt, mitte ainult näidatud perioodil.


Kõigist sõpradest pole kasu


See on üldjuhul tavapärane, kui postitust pole raha eest esile tõstetud või kui see vaatajaid ei kõneta. Konkreetse poe puhul on sellel veel üks põhjus. Nimelt on sellel poel Facebookis küll väga palju sõpru – lausa ligi 10 000, mis on suurepärane number –, aga vaid alla 500 elavad Haapsalus. Miks see nii on?


Aus vastus on: täpselt ei tea, aga võib aimata. Tõenäoliselt on kauplus korraldanud kunagi tarbijamänge, mis on hästi levima läinud. Jaga, hakka meie sõbraks, märgi kommentaaridesse sõber, võida auhind... Nagu need mängud käivad (ja mida Facebook tegelikult teha ei luba).


Nii saab tõepoolest vägeva reachi ja tuhandeid sõpru. Tulemuseks on aga see, et iga kord, kui sa midagi tasuta postitad, läheb see korda ainult neile, kes su poodi ja seal müüdavat kaupa teavad, kes läheduses elavad. Kui enamik sõpradest on Tallinnast või Tartust ja sul ei ole e-poodi, siis nad ei huvitu sinust enam kunagi. Nad on end pärast jagamismängu su poe Facebooki-sõbraks unustanud, aga nad on sinu jaoks ainult statistiline number.


Tulles tagasi graafiku juurde, siis alates 12. jaanuarist on näha tohutut hüpet. Heledam kollane toon näitab orgaanilist (ilma rahata) levikut ja tumedam toon reachi, mille andis juurde makse Facebookile.


Hüpe tekkis sellest, et tegime poele umbes 20-sekundise video ja avaldasime stiliseeritud fotogalerii. Videot boostisime minimaalse summaga (1 euro päevas) umbes nädalaks ajaks ja ainult mobiilidele sai tehtud üks vaatemänguline mõnepäevane reklaam. Kokku kulutas klient Facebooki reklaamidele kümmekond eurot. Ainult.


Võib küsida, miks oli üldse vaja Facebookile maksta, kui postitus hakkas erakordselt hästi levima ka ilma rahata. Meenutan, et kaupluse Facebooki-sõpradest enamik ei ela Haapsalus. Ühel päeval nägi videot umbes 2000 inimest, aga nad unustasid selle kohe, sest neil ei olnud kauplusega mingit seost. Video orgaaniliste näitamiste arv kukkus kohe kolinal.


Kuna me teadsime juba enne, kes on kaupluse Facebooki-sõbrad ja et suure tõenäosusega nad ei aita video levikule pikas vaates kaasa, siis sellepärast lisasimegi videole kohe ka väikse reklaamiraha taha.


Siin on aga oluline see, et me reklaaminud seda videot ja selle sõnumit kõigile kaupluse Facebooki-sõpradele. Ehk siis me ei tahtnud meelega, et see leviks üle Eesti tuhandete inimesteni. Neist poleks kasu.


Valisime videot rahaga toetades vaatajaskonnaks ainult Haapsalu ja selle ümbruse elanikud. Lisaks ka väga täpses vanusevahemikus ja ainult naised, sest kauplus meestekaupa ei müü.


Tulemus on graafikust näha – orgaaniline levik kukkus umbes 250 peale (mis oli ennustatav), aga makstud levik jäi tiksuma kogu reklaamiperioodi jooksul 1000 ja 700 vahele. Meenutan uuesti, et poe Facebooki-sõprade seas on üliväike protsent kohalikke inimesi. Seega postituste isegi minimaalse summaga toetamine aitas edukalt jõuda Haapsalu ja selle ümbruse inimesteni ehk nendeni, kes võiksid ka päriselt olla kliendid.


Kuna sihtisime reklaami kindlale vanuserühmale ja soole ning jälgisime täpselt, kes on kõige rohkem engaged sõbrad (varem jaganud, laikinud jne sõbrad), siis jõudiski reklaam nendeni.


Kui graafikut veelkord uurida, siis helekollase ehk orgaanilise leviku siksak on ka pärast reklaamiperioodi lõppu palju ühtlasem kui enne seda. See on sellest, et kauplus jagas meie valmistatud varasemaid postitusi uuesti, kuna nende kampaania kestis jaanuari lõpuni. Seega oli neist postitustest kasu järjepidevalt pika perioodi jooksul. Kui tegu oleks olnud mingi üldisema, mitte kindlale ajale suunatud postitustega, siis saaks neid jagada aegade lõpuni, kuigi nende mõju kustuks tasapisi.


Kokkuvõtteks:


• Uuri Facebooki statistikast, kes on su Facebooki-sõbrad, kus nad elavad, millises vanuses sõbrad on enim engaged ehk su postitustega varem seotud olnud.


• Keskendu neile, kes sult reaalselt midagi osta võivad ja ära tüüta neid, kes on tapeediks.


• Facebooki statistika näitab sulle seda hästi – võrdle People Reached ja People Engaged numbreid ning sa näed vahet. Keskendu People Engaged publikule.


• Kui sul ei ole veebipoodi, keskendu lähipiirkonna inimestele.


• Mõtle postituste sõnum väga hästi läbi ja kujunda postitus professionaalselt.


Kui jääd hätta või vajad nõu, saada meile kiri või helista. Loe ka varasemat blogipostitust, mis võib sind edasi aidata. Liitu ka meie uudiskirjaga, kus kirjutame Facebooki ja turundamise võimalustest.

12 views0 comments